Prambanan woe 20-04 - Reisverslag uit Batu, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu Prambanan woe 20-04 - Reisverslag uit Batu, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu

Prambanan woe 20-04

Door: Webmaster

20 April 2011 | Indonesië, Batu

Yogja - Batu 20-04

Hitlers verjaardag en dat weten ze zelfs hier. Wij hebben andere dingen om te doen en dat betekend om 05.30 wekker en om 7.00 de bus in want vandaag reizen we door naar Batu. Eerst naar het hindoeistische tepelcomplex Prambanan dat ook op de werelderfgoedlijst staat. Een gigantisch bouwwerk dat ook weer de mooiste reliefs heeft over Ganesha, Brahman, Vishnu enz. Heel mooi weer en omdat we zo vroeg zijn is het nog lekker rustig!

De tembels zijn gebouwd rond de 9e eeuw. Na een uitbraak van de Merapi vertrokken de hindoevorsten naar Oost-Java en de tempels raakten in verval. Een zware aardbeving deed de rest van het werk in het midden van de 16e eeuw. In 1811 werden de ruines weer ontdekt maar pas eind 19e eeuw werd het complex weer blootgelegd (as en stenen enz). In 1926 werd begonnen met de restauratie en in 1953 voltooid. In 1991 kwwamen de tempels op de lijst van Unesco.In 2006 is er weer een enorme aardbeving geweest met duizenden doden. De 5 hoofd tempels zijn weer grotendeels opgebouwd maar er liggen nog bergen stenen voor de rest. Ook zijn er veel sten meegenomen door locals na de beving om daar weer een huis van te bouwen. Heb je wel meteen een mooi schilderij uit de 8e eeuw aan de muur!!

Om 15.00 lunch en om 18.30 bij het hotel waar ik nu even zit te schrijven. Lunch was zo laat dat ik niet meer hoef te eten. Moet eigenlijk ook zo gaan slapen want om 00.30 worden we gewekt!!!!!
We vertrekken om 01.00 naar de Bromo vulkaan. Dit is ongeveer 3 uur van het hotel waar we nu zitten. Het uitzicht en de zonsopgang schijnen onvergetelijk te zijn en daarna beklimmen we de vulkaan om in zijn schattige mondje te kunnen kijken waar meer zooi uitkomt dan uit die van mij ;-)

Morgen waarschijnlijk helemaal verrot maar slapen kunnen we dan weer in de bus waar we rond 9.00 zullen aankomen. Hoezo vakantie???????

• 21 April 2011 - 05:07

Tante Ada J.:

Wat een mooie reis, Marieke!!
    Hoe was het bij de Bromo vulkaan?
    Nog veel plezier, hoor!

• 21 April 2011 - 18:00

Karl:

hoi Mariek. gewldig al die oude dingen die je mag zien, ik als geschiedenis freak zou het echt waanzinnig vinden om dat te mogen zien. Denk, aan hoe die mensen het toen moesten doen. Nog heel, heel veel plezier daar. Neem het er van, je hebt het verdiend. Groetjes Karl en Laura