The perfect day!! - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu The perfect day!! - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu

The perfect day!!

Door: Webmaster

21 April 2011 | Indonesië, Bromo

Do 21-04 THE PERFECT DAY!!

OMG!!!! Wat een rare, spectaculaire, vermoeiende maar supergeweldige dag hebben we gisteren gehad!!!! Ben om 21.00 gaan proberen te slapen en dat lukte rond 22.30. 2 uur later werden we weer gewekt om naar de vulkaan te gaan. We kwamen rond 3.30 bij de voet van het Tengger Semeru National Park aan met 1 minibus waar we weer over 2 jeeps werden verdeeld. Iedereen was aardig door elkaar gehusseld en een dik half uur later kwamen we aan bij de voet van de Bromo. Eigenlijk mag je niet met slecht weer bij de krater komen en het schijnt al een paar weken slecht te zijn. Wij gingen naar een andere berg voor het uitzicht op de Bromo (2392 m) en nog 2 andere vulkanen, de Batok (2440 m) en de Kursi (25811 m). Samen lijken ze wel een beetje op Morder en de open vlakte kan je dan nog niet zien omdat de wolken daar liggen. Wij moesten nog een half uur naar boven lopen/klimmen met alleen maanlicht maar je hoeft niet bang te zijn voor wat je niet weet (zoals afgronden en enge spinnen) dus dat liep eigenlijk relaxter dan de terugweg in het licht. Jonet en ik hadden een railing gevonden waar wij konden zitten en de rest ging nog een stukje hoger. Daar stonden heel veel mensen en op ons stukje niet. Lekker gewacht op de zonopkomst die rond 5.15 begon. Het was echt spectaculair!!! Hele mooie kleuren en de wolken die langzaam optrokken, de vulkanen en het landschap die langzaam verlicht werden en de warmte die de zon dan weer zo snel afgeeft. In het donker was het ongeveer 12 graden maar door het klimmen is het helemaal niet koud. Aan de voet van de Bromo, die de actiefste vulkaan is liggen een tempel en een klooster waar wordt geofferd aan de vulkaan. Je moet je voorstellen dat alles in zwart lavazand/stof ligt en de paar boompjes ook zwart zijn. Ook hoor je steeds de Bromo die sputtert, zwoegt, kucht en blaast. De HSL is er niets bij!
Om 6.30 weer naar de jeeps waarmee we richting het klooster gingen. We waren trouwens maar met z'n 9-en want de andere groep had collectief besloten om niet mee te gaan omdat het risico om niets te zien heel groot was en de kans op een bekklimming van de krater ook gering zou zijn. Dat zou zonde zijn van de 45 euro die je moest betalen en omdat 0.30 wel erg vroeg was... Gelukkig had ik weer geluk want toen we bij het klooster waren gingen er al mensen naar de krater toe. Het was echt nog wel ver en ik dacht dat we zo weg zouden gaan om de rest weer te ontmoeten bij onze eigen bus. Willem liep wel naar de krater en die ben ik maar achterna gelopen met Sietse. Ik dacht wel te zien hoever ik zou komen want de krater was zo stijl en ver dat ik het niet dacht te gaan halen. Maar Pita en Hanny kwamen op een paardje aan en Marja kwam ook aangelopen en nu bedacht ik dat ik nu al zo ver was dan ook de krater maar!!
God wat was dat steil!!!! Zo'n 100 meter met een hellingshoek van 60%! Je zakte steeds weg in het lavazand en er kwamen ook al weer mensen naar beneden waardoor je steeds happen stof kreeg. Maar op de helft is het niet meer naar boven kijken en op eigen tempo omhoog waar ik (als enige roker!!) als 1e aankwam met Sietse er vlak achteraan!!!!

Het was zooooooooooooo gaaf!! Het uitzicht natuurlijk op de vlakte, de vulkanen en natuurlijk het binnenste van de vulkaan die ons een vet welkom gaf!!! Heb hier een filmpje van gemaakt, 3 dikke hoestjes en het nodige stoom/stof plus het nodige geluid, helemaal tof!!!! Natuurlijk nog wat foto's van alles en dan weer terug naar beneden wat gelukkig een stuk sneller en iets makkelijker ging. We voelden ons gewoon helemaal euforisch!
De wolken waren nu ook allemaal weg en de gidsen zeiden dat het de mooiste dag in weken was en dat we heel veel geluk hadden gehad. Ondertussen was het wel 8.30 en moesten we nog ontbijten en met onze minibus naar de gewone bus wat zeker nog een dik uur rijden was maar dat boeide niemand. Die anderen wachten maar lekker op ons. Het ontbijt kwam van het hotel waar we waren geweest en dat was fantastisch! Dubbele boterham met kaas en halfzacht ei hebben nog nooit zo lekker gesmaakt!!!!! Met nog steeds dat spectaculaire uitzicht en het gerommel van de Bromo achter ons was het echt iets om nooit te vergeten!
Toen we om 10.15 bij het restaurant aankwamen waar de rest op ons zat te wachten waren er een paar echt niet blij dat ze verstek hadden laten gaan maar dan moet je maar je eigen plan trekken en niet alleen naar anderen luisteren. Dit was een kans die je had moeten nemen en als er al 5% kans is dat je het wel ziet zou ik zowiezo gegaan zijn! Maar er zit een oude vrouw bij die haar roots heeft op Java en hier al 3x is geweest dus die weet alles beter. Wel lachen dat ze het nu weer gemist heeft want de vorige keer mocht ze ook de krater niet op en dacht dat het nu weer zo zou zijn. Beetje dom zou Maxima zeggen...
Eerst nog een bakkie thee en dan de bus in naar Kalibaru waarwe nog 1 nacht blijven zodat we morgen met de ferry naar Bali zullen gaan. Maar eerst nog de theeplantage.

Om 15.15 kwamen we aan bij het hotel en we konden blijven zitten want dezelfde groep van de Bromo (de rest ging wederom niet mee(even tussendoor: die hadden de 23-daagse met Sumatra erbij geboekt zodat ik dacht dat dit echte die-hard natuurliefhebbers en ondernemende lui zouden zijn maar niet echt dus!)) ging nu naar de plantage bij een weeshuis in de buurt op ongeveer 10 km. Eigenlijk had iedereen liever bij het zwembad gebleven want we waren echt helemaal verrot. Natuurlijk ook alweer 14 uur op na 2 uur slaap en de vorige vermoeiende dag. We werden verwelkomd door allemaal kindertjes en een meisje van 7 pakte Sietse's hand en mijn hand en zo hebben wij onze dochter gekregen haha. Daar zal nog wel eens aan gerefereerd worden denk ik. Daarna kregen we een rondleiding over de plantage alias kruidentuin. Ook veel bloemen en planten maar natuurlijk weer de uitleg over kaneel, vanille, kokos en rijst. Had dit in Sri Lanka, Costa Rica en Guatamala ook al gezien maar was wel weer leuk. We hebben al vanaf dag 1 de hotels moeten plunderen van Tony, onze gids, en kwamen beladen met shampoo, zeep, tandenborstels en sloffen bij de kinderen die nog een paar liedjes en dansjes voor ons opvoerden. Ook kregen de jongens een kroon van palmblad, wij een ding voor ons haar en nog een ketting enz. We kregen thee met een ananasbol (als een oliebol), witte rijst met kaneel in bananenblad en een gebakken pisang. Heerlijk lekker weer, heb al geen riem meer nodig!

Om 18.00 waren we terug en dan meteen het zwembad in. Douchen en toen nog een soepie met Pita, Hanny en Willem. Nog even ouwehoeren en toen om 23.00 naar bed. Was al vertrokken toen ik mijn kussen alleen al zag maar het was THE PERFECT DAY!