Paleis v/d sultan en Borobudur, di 19-04 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu Paleis v/d sultan en Borobudur, di 19-04 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu

Paleis v/d sultan en Borobudur, di 19-04

Door: Webmaster

19 April 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Dinsdag 19-04

Vandaag een drukke dag. Om 6.30 gewekt en na het ontbijt naar het paleis van de Sultan in Yogjakarta, door de locals Yogja genoemd omdat zij meer hebben met de Sultan dan met de regering. De sultan is ook gouverneur van de provincie Yogjakarta en doet veel voor de mensen hier. Hij is erg populair net als zijn in 1993 overleden vader Sultan Henkie, die natuurlijk een andere naam heeft maar door onze Juliana zo werd genoemd toen zij samen studeerden in Leiden. Zij waren goede vrienden en hebben elkaar (met beide families) nog vaak opgezocht.

Na een bezoek aan een batikkunstenaar, die ook elk jaar op de Pasar Malam op het Malieveld staat, en die alles met de hand doet ook nog naar een batikfabriekje waar ze ook met stempels werken. Bij origineel Batik is de voor en achterkant identiek en kan aan beide zijden gedragen worden. B.v. op wit katoen doek wordt een tekening/motief gemaakt. Alles wat wit moet blijven wordt ingesmeerd met was. Hierna krijgt dit een verfbad. De was wordt nu weggeschraapt of gekookt en de gekleurde delen worden nu met was bestreken. Dan kan het witte gedeelte weer gekleurd worden. Dit kan wel tot 16 verschillende kleuren door gaan en is dus een heidens karwei! Yuni heeft nog een tekening voor mij gemaakt op de achterkant van mijn folder.

Nu een bezoek aan de zilverfabriek Kota Gede en na een lekkere lunch gingen we naar de Borobudur. Een boedistische tempel die tussen de 8e en 9e eeuw gebouwd is. Het is het grootste boedistische heiligdom ter wereld en bestaat uit 55.000 m3 steen. In 1991 is het op de Unesco werelderfgoedlijst geplaatst. Het bestaat uit 4 lagen die naar het Nirwana leiden en natuurlijk de stoepa in het Nirwana. Hele mooie reliefs die het leven van Boedha verbeelden. Het uitzicht is geweldig en helaas was het een beetje heiig anders hadden we de Merapi-vulkaan kunnen zien. Dit is de actiefste vulkaan op Java.

De meeste gingen nu paardrijden naar een dorpje in de buurt maar daar heb ik niet zo'n zin in. Het ging heel hard regenen dus met Els, Ellen, Ruud en Naniek biertje gedronken en gewacht op de anderen. Om 17.45 uur terug naar huis en gevraagd of we er bij de Carrefour uit mochten. Het is al 19.30 en we hebben geen zin om in het hotel te eten en daarbij moeten we anders eerst teruglopen om te pinnen. Daar is het echt belachelijk duur!! 84.000 roepies voor een fles Bintang bier, omgerekend bijna 8 euro. 2 x duurder dan in NL!

Nergens bier te krijgen in een winkel (k** m*sl*ms) dus toch weer verplicht om een biertje in het hotel te nemen.
1 is zat want morgen om 5.30 gaat de wekker weer, op naar Batu!!

• 23 April 2011 - 22:15

Cindy:

Hée Mariek,
    Ben nog niet zo thuis op facebook (alleen voor Robine en Nikki aangemeld). Maar kwam bij je reisverslagen terecht. Gewelidg. volgens mij heb je het super.
    Maar alleen Ariane Patricia en ik weten waarom je niet wilt paardrijden. Je blauwe scheenbenen en schaambotje staan me nog steeds vers in het gegeugen :) Geniet nog even en see you!!! xx

• 23 April 2011 - 22:20

Cindy:

ik bedoel geheugen. zit net als toen aan een wijntje ;)

• 25 April 2011 - 14:11

Raymond:

Geen bier in de winkel en je hebt je dit keer kunnen bedwingen om niet een fles wijn ergens vandaan te toveren ;-) hahahahahaha

Leuk om je verhalen te lezen, weer een vakantie bestemming op de lijst erbij.
    Maar in juni eerst maar eens naar Maleisie