Terug naar Singapore - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu Terug naar Singapore - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van mariekeh - WaarBenJij.nu

Terug naar Singapore

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg

24 Februari 2014 | Indonesië, Soerabaja

Jakkes, nog maar 3 echte dagen over. Dit stuk van de cruise ging echt hard! Toen iedereen terug was van Lombok bleek dat ik niets had gemist. Smerige stranden en overal vies. De excursies gingen weer vooral naar winkels dus als het even kan moet je gewoon op jezelf gaan met een taxi. Behalve dat ze schreeuwend duur zijn kan je vaak ook maar heel even blijven op een bezienswaardige plek en je komt er meestal ook tegelijk met 4 andere bussen aan…

Van Lombok is het niet ver naar Bali en dat zag er prachtig uit in de opkomende zon met Kuta op de achtergrond. Er kan hier heel veel soorten watersport worden gedaan maar ik ga vandaag naar een tempel. In 2011 ben ik hier ook al geweest na een reis met Fox maar toen we geen winkeltjes meer wilde zien was de gids boos en konden er geen excursies meer gedaan worden. Ik weet ook nog dat ik toen zei dat ik never-ever ooit nog naar Bali toe zou gaan. Zeg dus nooit nooit! Wij zaten iig nu in Benoa, een klein haventje met weinig te doen op zo’n 20 min van Kuta-beach. Om 16.00 taxi genomen naar Tanah Lot op zo’n 45 km van het schip. De chauffeur begon met $70,- maar ik zei dat ik crew was en dat mijn Indonesische collega’s hadden verteld dat het hooguit $10,- p.u. kan zijn. 1,5 uur heen, 1 uur daar en dan weer terug. Met $40,- heeft hij al een hele goede dag ook al vragen ze al $20,- voor een enkeltje Kuta. Goede prijs dus… Heenweg was mooi door alle rijstvelden. De Tanah Lot tempel komt uit de 15e eeuw en ligt in het water. Het is alleen te bereiken als het eb is en het moet prachtig zijn met de zonsondergang. Je kan er niet op of in maar wel langs de kliffen lopen. Bij aankomst is het net een kermis met allemaal winkeltjes enz. Het was niet heel druk en eerst vanaf het strand een paar foto’s en toen via het eind van het strand naar boven geklommen en een plekje gevonden met uitzicht op de zee en de tempel. Het was idd heel erg mooi! Alle kleuren geel, oranje en rood die je maar kan bedenken. In het donker terug was ook wel gaaf, maar het zijn hier wel allemaal kamikazen op brommers, in auto’s en zo de weg overstekend! Ik had geen plannen voor ’s avonds maar een stel van de crew vroeg mij om met hun mee te gaan naar Kuta-beach. Beetje rondhangen, biertje, eten en misschien nog even zwemmen… Daar had ik wel zin in en zo gebeurde het ook. Buiten de terminal afgesproken en toen met z’n 13-en in de taxi. Het was echt superleuk en ze deden echt hun best om Engels te praten zodat ik het allemaal kon verstaan. Zwemmen in het donker is ook leuk alleen voel je al die gore plastic langs je benen glijden… Het water was wel lekker van temperatuur. Zo ga je dan van een rothekel aan Bali naar een fantastische tijd in Bali. Het kan verkeren. De volgende dag echt uitgeslapen tot 11.00 en weinig gedaan. Internet deed het niet zoals in zoveel havens en mijn i-pad apps moeten nodig geupdated worden want sommige doen het niet meer… ’s Avonds met Wietske, Jan en Jeroen wijntje gedronken en veel over reizen gekletst. Wietske en Jan zijn bijna overal wel geweest zo het is heel leuk om hun verhalen te horen en weer nieuwe ideeën op te doen.

Zaterdag de 22e waren we op Komodo. Hier heb ik de hele reis naar uit gekeken! Vanaf het schip zag het er echt prachtig uit en het was heel groen met heel veel kleine strandjes. Komodo is een nationaal park en zonder gids mag je er niet komen en je moet dus met een excursie van de HAL of thuis zelf al een gids regelen voor $80,-. Dan kan je trouwens ook nog snorkelen!! Om 9.15 met Jan en Wietske naar de tenders. Hierna hadden we een groep van zo’n 20 mensen en we zouden een lange tocht maken. Nou ja lang, zou 2 uur duren naar een platform met uitzicht. Tenminste zo vertelde Linda het in de presentatie. Zij heeft het helaas wel vaker mis maar dit sloeg echt nergens op, echt een aanfluiting. We gingen tegelijk weg met een korte groep maar kwamen tegelijk weer aan ook. Geen platform gezien… Vogels hoef je helemaal niet op te rekenen want er lopen zo’n 300 man vlak achter elkaar. Grote kraaien waren er wel maar ja, die hebben we thuis ook. Op het pad richting de bron waar ze vaak liggen kwamen we er al 1 tegen die wel levendig was en de ranger schrok wel. Dat was niet verwacht! Aangezien ik voorop liep had ik wel een paar mooie foto’s. Bij de waterbron lagen er idd ook 4 maar daar kon je er vlak bij komen en dat mocht ook van de gidsen. Ik denk dat we daar met zo’n 150 tegelijk bij die bron waren ook. Leuke foto’s hoor! De Komododragon’s waren zo sloom als wat en volgens mij waren ze gedrogeerd en stoppen ze wat in het water ofzo. Ik heb een filmpje van 1 varaan die wel dronken lijkt en zijn poot heel onnatuurlijk weg zet en daarna gaat hij over zijn nek… Voor $120,- is dit echt de meest belachelijke excursie die er maar is. Holland Amerika Lijn doet net of het heel exclusief is en ik heb dit ook al in Athene geboekt omdat ze je bang maakten dat als je te laat boekt je niet mee kan. Nou, je kan altijd mee want ze boeken gewoon nog een gids en aangezien ze hun eigen tenders (reddingsboten) gebruiken plempen ze gewoon iedereen op dat eilandje. Kassa!!!!!!!!!!!!!! 1 punt voor beleving en 10 voor HAL’s geldmakerij!! Verder verschilden ze niet veel van degene in Belize en Mexico enz, iets groter misschien. Voortaan dus zelf een gids boeken voordat je wegggaat.
Om 12.15 weer terug op het schip en toen ’s middags eens op mijn buitendek gezeten. De omgeving was super maar toen kwamen er jongens in bootjes vanaf het land en die kenden 1 woord: Dollar!! En dat bleven ze ook maar roepen. Helemaal gek werd iedereen ervan maar ze waren niet weg te krijgen. Uiteindelijk maar naar binnen gegaan en liggen lezen tot we om 17.00 vertrokken. Kutjochies waren eindelijk weg en toen de afvaart van Komodo. Supermooi! In de verte zag ik na een half uur een troep dolfijnen in de verte en besloot tot het allerlaatste daglicht te wachten. Om 18.30 was ik bijna alleen op het dek en de zonsondergang was prachtig. Net voor 19.00 was het echt bijna donker maar toen was er een school dolfijnen, zo’n 20-30, die het laatste daglicht gedag kwamen zeggen. Zoiets moois heb ik nog bijna nooit gezien. Het was al te donker voor foto’s en ik durfde niet weg te gaan om mijn camera te pakken maar vergeten zal ik het nooit! Toch nog een goede dag dus, al waren het de dolfijnen die het hem deden!

Zondag waren in Makkassar. Om 9.30 wakker en ik hoorde het regenen. Nou, niet te zuinig. Zaterdagavond heeft het ook al heel veel geregent maar zonder regen gaat alles dood dus hoor je mij niet klagen! Het ziet er hier heel vies uit en ik tel al 23 moskeeen vanaf het schip. Geen wifi in de terminal dus lekker aan boord gebleven. Later hoorde ik dat ik niets gemist had dus dat is wel fijn om te horen. Beetje lezen en schrijven en kipfilet gevuld met spinazie gegeten. Echt weer verrukkelijk! Al heb ik al wel weer trek in zuurkool of mama’s erwtensoep! Ook Nel’s lasagna zal wel weer smaken. (Hint dames!) Klok ging ook weer achteruit dus uurtje langer slapen.

Vandaag (maandag) om 10.00 uit bed en om 10.45 naar de showroom voor de uitreiking van de medailles aan de nieuwbakken mariners. Echt goede marketing is dat! Voor elke zeedag krijg je een punt. Ook voor elke gespendeerde $300,- krijg je een punt. Bij 12 punten heb je 1 ster, bij 25 2 sterren, 75 3 sterren, 200 4 sterren en 500 5 sterren. Je krijgt dan korting op een wijnpakket of je was wordt gratis gedaan. Het wordt pas leuk als je 4 sterren bent dus ik heb er nog niet veel aan. Ik krijg 10% korting op spullen op internet en een speldje… Al zijn de verschillende pin’s om op het schip te winnen een stuk leuker… Er waren ongeveer 300 mensen uitgenodigd en zo’n 20 kregen een medaille. Bijna allemaal koper maar ook 2 zilveren en 1 gouden. Meteen al aan de champagne en daarna een lunch in het restaurant. Beetje veel voor tussen de middag dus vanavond maar een broodje kroket! Kan ik alvast een beetje gaan wennen. Nog 1 haven, Surabaya, en dan weer 1,5 zeedag terug naar Singapore waar ik dan de volgende dag van boord ga… Zaterdag om 6.30 kom ik dan weer op Schiphol aan. Back to reality!


  • 24 Februari 2014 - 11:27

    Joke Booij:

    Wat vliegt de tijd, maar jij heb wel veel meer gezien.
    Bedankt voor al je verslagen super gedaan.

  • 24 Februari 2014 - 13:15

    Nelleke:

    Say when ... X



  • 24 Februari 2014 - 18:56

    Thea H.:

    Weer een ontzettend leuk en informatief verslag. Al deze mooie herinneringen, kan niemand je meer afnemen. Ben zo benieuwd naar je foto's e.d.
    Nog even en dan zit het erop en weer back to normal. Wij zijn in ieder geval heel blij om je straks weer te zien. Geniet zo mogelijk nog even van Singapour en tot zaterdag.
    Heel veel liefs, mama en papa.

  • 24 Februari 2014 - 21:59

    Willem Hollestelle:

    Hoi Marieke,

    Wat een fantastische reis.
    Je hebt het goed gedaan met die verslagen ik heb er van genoten.
    Hopelijk nog een gunstige vliegreis er achter aan en weer
    met beide benen op de grond

    gr Willem

  • 25 Februari 2014 - 12:42

    Mirjam Bonnewits:

    Nou schat geniet er nog maar even van dan hier is het weer drama deze dag is ook al treurig we hebben net onze grote vriend Aagie begraven ... Heb een gebedje voor je gedaan . Tot gauw liefs Jan en Bonnie

  • 27 Februari 2014 - 14:35

    Arianne Huurman:

    Ha Marieke!
    Is het al tijd joh! Volgens mij kun je nog maanden doorgaan, hahaha! Hier wordt het voorjaar dus dat is mooi! Kun je hier ook de bloemetjes buiten zetten ;-P

    x Arie

  • 27 Februari 2014 - 21:23

    Joke Igel:

    Dag marieke,
    Welkom thuis en bedankt voor je verslagen wij zijn nog steeds aan het acclimatiseren.
    Ik denk dat jij dat sneller kunt dan wij.
    De HAL heeft voor ons ook niet best gezorgd ,de stoelen in het vliegtuig hadden we besproken en we zaten in een rij van vier in het midden zo wel Tim als ik achter de baby,'s met hun ouders. er was niets besproken!!
    Volgende keer geen HAL maar je bent een heerlijk mens en we hebben van je genoten
    Hartelijke groet,

    Joke ook namens tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Kruidenreis Rotterdam - Singapore

51 dagen cruisen met de MS Rotterdam

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2014

Singapore AirPort

24 Februari 2014

Terug naar Singapore

19 Februari 2014

Lombok Indonesie

14 Februari 2014

Singapore

10 Februari 2014

Marmagao India - Phuket Thailand
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 13716

Voorgaande reizen:

10 Februari 2015 - 28 Februari 2015

Zuid-Afrika

16 December 2013 - 01 Maart 2014

Kruidenreis Rotterdam - Singapore

12 April 2011 - 28 April 2011

Javan en Bali april 2011

Landen bezocht: