Zuid-Afrika deel 3 20-02 t/m 21-02 2015 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van mariekeh - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika deel 3 20-02 t/m 21-02 2015 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van mariekeh - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika deel 3 20-02 t/m 21-02 2015

Door: Marieke

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Dag 11 20-02-15

Om 8.00 vertrokken naar Hoedspruit. Hier ligt ook de gate naar Orpen in het Krugerpark maar dat is morgen pas. We reden de zogenaamde panoramische route richting de noordelijke Drakensbergen. Het is heel mistig want het is de afgelopen dagen bloedheet geweest. Zo’n 36-37 graden! Veel drinken dan gaat het allemaal best. Eerst een stop in Graskop, een klein plaatsje waar Yvonne Biltong voor ons kocht. Biltong is een soort lang houdbaar vlees wat in reepjes wordt gesneden en je als een soort snack kan eten of bij de borrel wat nog lekkerder is. Het kan van van alles gemaakt worden. Van rund maar ook van Impala’s, Koedoe’s en andere bokken. God’s Window, een uitkijk punt, zijn we voorbij gegaan vanwege de mist en dus niets te zien maar dat gaf niets want zo konden we wat langer blijven bij de Bourkes Luck Potholes. Dit is de rivier de Blyde die de heuvels rondom heeft uitgesleten. Er liggen hier 2 rivieren, de ene heet de Treur en de andere de Blyde. De mythe gaat dat er een groep kolonisten op weg was naar een nieuwe plek om te wonen maar ze kwamen bij een rivier die heel wild was. De mannen zouden vooruit gaan en de vrouwen en kinderen later halen omdat het te gevaarlijk was. Nadat de mannen weg waren gegaan en niet meer terug kwamen dachten de vrouwen dat de mannen dood waren en werd de rivier de Treur genoemd. Na een tijd gingen de vrouwen en kinderen maar zelf op pad en plots stonden ze bij een volgende rivier oog in oog met hun mannen. Zo kwam de rivier de Blyde aan haar naam. Raar verhaal vond ik zelf, dacht even aan Brokeback Mountain en dat ze misschien helemaal niet zo blij waren dat ze door de vrouwen werden gevonden maar goed… Prachtige omgeving iig waar ik een smaragdskunk, een soort hagedis zag. Heel mooie kleuren! Het water had prachtige potholes uitgesleten in het gesteente met ook mooie kleuren tot gevolg. Cecile kwam een collega tegen op een bruggetje! Hoe bizar want ze wisten wel van elkaar dat ze in Zuid-Afrika waren maar niet waar en dan wanneer precies, ook liepen zij in tegengestelde richting als wat het pad was dus anders hadden ze voor of achter ons gelopen! Hierna naar de Drie Rondavels. Dit zijn 3 bergtoppen die heel mooi naast elkaar liggen in de 2na grootste Canyon ter wereld, de Blyde River Canyon. De 1e is Grand Canyon in USA, de 2e is Fishriver Canyon in Namibie. Ook weer een prachtig uitzicht op de rivier diep beneden. Natuurlijk weer een hoop stalletjes met souvenirs en er waren best leuke dingen bij maar je kan weer niet normaal kijken want ze komen weer als vliegen op je af. Niet zo irritant als in Egypte maar dat ze nou niet begrijpen dat je gewoon eerst even wil kijken en je alleen maar chagerijnig wordt van hun ‘behulpzaamheid’. We kwamen al om 14.20 aan in de ‘Timbavati Safari Lodge’ in Hoedspruit. Een record volgens Yvonne want normaal komen we er pas rond 15.00 aan. Dat kwam heel erg goed uit want om 15.30 begint de avondsafari en anders hadden we net een half uurtje. Nu kon ik mooi de was gaan wegbrengen want ik heb haast niets schoons meer, met deze temperaturen gaan de shirtjes hard! Iedereen heeft z’n eigen huisje en het ziet er heel leuk uit. Mooi zwembad ook en een geweldig leuke bar!
We hebben hier vanavond weer een private gamedrive dus niet in het Krugerpark maar in een omheind park ernaast, Manyeleti. Er zijn leeuwen maar die hebben we niet gezien. Wel weer olifanten, zebra’s, impala’s, koedoes, waterbokken, buffels en diverse arenden en andere vogels en een mooie zonsondergang. We mochten uitstappen op een open vlakte en kregen een biertje, chips, nootjes en biltong van Koedoe, lekker hoor!! Zal wat meenemen vanuit Kaapstad dan kunnen jullie ook proeven! De buffels waren nu echt dichtbij en reuze imposant! Mooie foto’s en ik wordt nu al bang om dadelijk de mooiste te moeten selecteren… De natuur is zo mooi en ik heb dan ook al zo’n 16 gig aan foto’s tot nu toe… Om 20.00 waren we terug en meteen aan het buffet. Nog een biertje aan de bar met Agnes en een paar locals en we hebben ons eerste ‘Springbokkie’ op. Een shotje met Ameroela en pepermuntlikeur. Ook weer erg lekker! Om 22.30 naar bed want morgen weer om 5.00 op voor onze 2e grote safari in het Krugerpark!

Dag 12 21-02-15

Vandaag kon je kiezen uit een bushwalk met een ranger die over keutels en bomen en planten ging vertellen, een halve dag safari of een hele dag safari. Nou dat is niet zo moeilijk! Over shit weet ik zat en is wel interessant maar liever niet. Het werd hele dag safari. De meesten gingen voor de halve dag en een middag zwembad hangen maar aangezien het weer 37 graden wordt weet ik al zeker dat ik niet bij het zwembad ga liggen affakkelen. Ook is dit de laatste kans voor safari en wil ik het luipaard nog wel wat langer zien dan een paar seconden. Agnes, Rob, BeautyKees en Wijnie dachten hier hetzelfde over. We hadden lekker veel ruimte in de jeep en dat was ook erg handig voor de foto’s. Geoffrey was onze gids en hij behoort tot de top 3. Beter! De katten zien moet makkelijker zijn omdat we een stukje noordelijker in het park zitten en het hier meer open gebeid is. Meer zoals je van de plaatjes kent. Grote open vlakten met nu het hoogzomer is ook hoge grashalmen. Omdat het dus zo warm is zal het dus moeilijker worden katten te zien omdat alle dieren er liever bij gaan liggen. Dus nog een leeuw, luipaard of misschien de wilde honden die veel zeldzamer zijn maar we zijn eigenlijk met alles blij. Het was idd heet maar toch weer een fantastische dag! Geen katten maar wel een heleboel giraffen (die hier kameelpeerden worden genoemd), olifanten, bokken/antilopes, nijlpaarden, spinnen met webdraden zo dik als waslijnen (golden orb) en vogels. De 2 meest speciale waren de Martial Eagle, de grootste arend van Afrika en de Ground Hornbill, een loopvogel met een enorme rode snavel. Helaas allebei zwaar met uitsterven bedreigd.
Er worden ook nog steeds 3 neushoorns per dag (klinkt misschien niet veel maar gaat heel hard!) gestroopt maar tegenwoordig worden stropers(poachers) als ze gepakt worden meteen afgeknald. Officieel natuurlijk niet maar het is echt een heel groot probleem. Je zou zeggen ‘zet er een hek omheen’ maar dat kan niet. Het Krugerpark ligt ook gedeeltelijk in Zimbabwe en Mozambique en je kan het nooit dicht houden want olifanten lopen er dwars doorheen. Er wordt wel schrikdraad gespannen overal maar dat houdt olifanten niet tegen en als je het voltage zo hoog zet dat ze er niet doorheen gaan wordt elk ander dier dat er per ongeluk tegenaan loopt geëlektrocuteerd. Stropers afschieten is dus effectief maar er staan steeds weer nieuwe op die door syndicaten in Azie, waar de mensen schijnbaar denken dat je geil wordt van neushoornhoorn, worden betaald. Waarschijnlijk is mijn generatie of misschien nog 1 na mij nog de enige die neushoorns in het wild kan zien. Dat zou echt verschrikkelijk zijn!
We zouden om 15.30 terug zijn maar om 14.00 na de lunch vertelde Geoffrey dat er wilde honden waren gespot maar dat wel zeker een uur rijden was. We hadden de keus om erheen te gaan en nergens meer te stoppen of nog een beetje rond blijven rijden in de hoop nog een kat te zien die er niet is. We kozen voor de honden, die natuurlijk ook al lang weer weg kunnen zijn dan, en daar gingen we! Na een goede 3 kwartier met nog olifanten, neushoorns, giraffen en div. soorten antilopen kwamen we langs een meertje, wat hier heel verwarrend een dam heet in het Afrikaans, waar een hele kudde olifanten aan kwam om te drinken. Ook Geoffrey onze gids vond dit een fantastisch gezicht dus toch even gestopt voor wat foto’s. Echt enorm inposant!!!! Na een kwartiertje rijden kwamen we dan eindelijk bij de wilde honden. Er zijn 1000 luipaarden in het Krugerpark en maar 200 wilde honden dus die zijn veel zeldzamer. Ze leven in roedels en alleen pa en ma baren kinderen, de rest van de kinderen helpt mee met het voeden. Wilde honden weten niet hoe ze moeten doden (hals afbijten zoals katten of wurgen of vergiftigen zoals slangen doen) dus verscheuren ze een impala of andere prooi allemaal tegelijk. Een verschrikkelijke dood dus… Het was wel een heel mooi gezicht al vond ik ze wel een beetje op hyena’s lijken. Hierna zijn we op huis aangegaan. Vlakbij de uitgang zag ik een paar grote zwarte vogels met een enorme rode snavel. Toen ik ernaar vroeg draaiden we meteen om want die had Geoffrey ook al een tijd niet gezien omdat deze Ground Hornbills ook weer heel zeldzaam zijn. Zo zie je dat het niet alleen om het grote wild gaat. Om 17.15 kwamen we terug in de lodge maar Yvonne was heel blij voor ons al had ze bijna 2 uur op ons moeten wachten. Na een braai (bbq) nog even naar de bar voor een paar springbokkies en nog even kaarten met BeautyKees, Agnes en Rob. Om 23.00 naar bed na weer een fantastische dag!!!

• 25 Februari 2015 - 16:36

Esther:

Wauwwww

• 25 Februari 2015 - 23:34

Thea Huurman:

Wat ern leuk verslag weer, Marieke. Je schrijft zo leuk, dat het net is alsof je het meebeleeft. Je kunt wrl schrijfster worden.