Zuid-Afrika deel 1 10-02 t/m 14-02 2015 - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van mariekeh - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika deel 1 10-02 t/m 14-02 2015 - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van mariekeh - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika deel 1 10-02 t/m 14-02 2015

Door: Marieke

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Graskop

Dag 1 10-02-2015

Om 7.30 op Schiphol waar we om 10.15 vertrekken naar Johannesburg. Na een vlucht van 11 uur landen we om 22.00 in Joburg. Het is hier een uur later. Ongeveer 10 minuten rijden naar het hotel waar de bar al dicht is. Geeft niet want om 8.30 vertrekken we alweer!

Dag 2 11-02-2015

Slapen lukte niet goed. 3 uurtjes of zo want om 6.00 begonnen de pijpen te werken als andere mensen gaan douchen… Om 7.00 als eerst aan het ontbijt en nog een paar foto’s gemaakt. Nu al meer vogels gezien dan op de reis naar Java & Bali. Gelukkig is de groep ook een heel stuk leuker. Kreeg nog even de schrik van mijn leven in het vliegtuig want Marja bleek ook in het vliegtuig te zitten (lees verslag Bali laatste dag). Gelukkig bleek zij met Kras weg te gaan en kom ik haar niet tegen.
We reden eerst naar Clarence. Een schattig plaatsje op weg naar de Drakensbergen. Na een fotostop kwamen we langs een veld waar we ons eerste wild hebben gespot! Zebra’s, gnoes, bavianen en blesbokken.
Het was een mooie rit naar het Mont aux Sources hotel in de Drakensbergen met prachtig uitzicht. Even een buitje voor het stof en toen heerlijk buffet en een wijntje. Om 22 uur naar bed maar weer niet slapen…

Dag 3 12-02-15

Vanmorgen om 8.15 de bus in om naar Royal Natal Park te gaan. Hier zijn watervallen waar we hebben gezwommen (water was heel koud!) na een wandeling van zo’n 1,5 uur. Weer een heel mooi uitzicht en veel bloemen, vlinders en libellen gezien. Na de lunch zijn we met 5 man canopy gaan doen. Tussen 7 platforms naar beneden glijden van boomtop naar boomtop. Spectaculair!! Eigenlijk beter nog als Costa Rica. Alleen Tineke en ik hadden het al eerder gedaan, Agnes, Harry en Wijnie nog niet. Maar ook zij waren verkocht! Cicile, Kees (beautykees) aangezien we 3 Kezen hebben, de andere heten snorrenkees en naughtykees) Karin, Pim en Johan gingen mee voor the moral support en het was echt een geweldige dag! Om 16.00 waren we terug bij het hotel. Toen we de bus ingingen voor de canopy zagen we weer bavianen lopen en heilige ibissen. Helaas waren ze er nu niet meer dus terug naar het terras. Hier zat een enorme sprinkhaan en nog een hertje. Na een uurtje met Harry, Snorrenkees en Karin op het terras begon het enorm te regenen en hagelen. In de Drakensbergen kan het echt enorm spoken maar volgens het personeel was het maar een klein buitje. Internet lag er wel meteen uit! Na weer een heerlijk buffet maar aan de wijn gegaan. Enorme glazen schenken ze hier. Ik denk 3 glazen per fles!! JURGEN!!! Nu kon ik om 22.00 wel slapen!
Dag 4 13-02-2015

Om 7.00 op want we hebben een reisdag naar St. Lucia in Zululand. Alles gaat hier om vee in Zululand. Echt een statussymbool en alle koeien zien er ook prachtig glanzend en gezond uit. Het landschap wordt nu veel vlakker met veel bomen en ananasplantages. Voor de lunch zijn we gestopt in Howick. Mooie grote waterval en een tosti tonijn. Onderweg hebben we een paar Zebra’s gezien en een paar nijlpaarden vanaf de brug St. Lucia in. We werden ook al gewaarschuwd want nijlpaarden lopen ’s avonds het dorpje in om te grazen. Ze hebben hier geen grasmaaiers nodig! Om 17.00 kwamen we aan en zijn we gaan omkleden om meteen naar de pinautomaat te gaan en om sushi te gaan eten. Het ging allemaal niet heel snel maar het was echt verrukkelijk! Er kwamen nog een paar ShakaZulu’s optreden in heel vreemde kledij maar ook dit was weer een leuke avond met Pim, Johan, Harry, Beautykees, Cecile, Karin en Agnes. Nu net gedouched en ff het verslag bijwerken en dan naar bed want morgen gaan we om 5.00 weg voor een gamedrive in Cape Vidal. Game betekend hier wild.

Dag 5 14-02-15

4.40 op… Vakantie joh! Maar het was alles waard! Om 5.00 werden we opgehaald door onze gids Bertie. Hij sprak half Nederlands/Zuid-Afrikaans. We gingen eerst naar het strand waar we zouden gaan snorkelen maar helaas was het water te onstuimig. Zag later een grote vin dus ook wel blij dat ik er niet ben ingegaan. Hoorde wel over een excursie haaienzwemmen in Kaapstad en daar heb ik me voor opgegeven. Ik moet geloof ik wel alleen maar dat maakt me niet uit, dat lijkt me supergaaf!
Onderweg naar het strand zagen we waterbokken, koedoe’s, wrattenzwijn (Pumba) en gnoe’s. Bij het strand hebben we ontbeten en ben ik met Beatykees gaan lopen. Meteen zagen we al wat velvetapen (Timon). Ze waren net zo in ons geïnteresseerd als wij in hen. Veel vogels gehoord maar de begroeing is te dicht helaas. Wel nog wat spinnen en een zwarte rups met knalrode pootjes. Terug op het strand was er een groep bavianen. Bertie had intussen alles opgeruimd en we zijn weer op de auto gestapt. ‘We’ zijn: Rob, Johan, Harry, Cecile, Karin, Wijnie, (beauty)Kees, Tineke, Agnes en ik. Het landschap was vrij savanneachtig met de Indische oceaan op de achtergrond en ook wel wat heuvels wat een prachtig gezicht was. Op een gegeven moment zagen we nog wat meer koedoe’s en (roof)vogels (o.a. slangenarend) maar toen een groepje neushoorns. We waren er echt vlakbij. Dit waren witte neushoorns, de zwarte zijn veel zeldzamer en het verschil zie je alleen aan de kop. De witte eten gras en de zwarte eten struiken. Bij de witte staat de kop dus lager. Het was echt machtig! De eerste kunnen we dus afstrepen. Nu nog de olifant, buffel (niet te verwarren met de waterbuffel die alleen in Azie voorkomt), leeuw en het luipaard. Na nog meer bokken en nog geen zebra’s (de rest van de big five zijn hier niet) werd Bertie een beetje zenuwachtig want we werden geacht om 10.30 weer terug te zijn. We vonden het niet erg om te laat te komen dus hij wist nog wel 1 laatste pad waar misschien zebra’s waren. Nog een mannetjes waterbok en toen een bocht en daar was een klein poeltje. Ja hoor daar waren ze! Zebra’s en heel dichtbij. Ook nog een nijlpaard, krokodil, wat ganzen en een gekroonde kraanvogel. Supermooi en superzeldzaam want die schijnen niet zo zuidelijk te komen. Die pikken we dus ook mee.
Om 11.00 waren we terug en we moesten alweer om 12.00 op de boot dus snel een broodje en naar de steiger. We gingen varen op het meer van St.Lucia waar heel veel nijlpaarden en krokodillen zitten. Krokodillen hadden ze al een paar dagen niet gezien want het was blijkbaar hoog water. Gelukkig waren er minstens 5 die zich aan ons laten zien. Er was ook een visarend, een paartje Kingfishers (ijsvogels) en nog wat Weavers(gele vogeltjes die een nest ‘weven’ in een boom of tussen het riet. Opeens zag ik een vin. De kapitein ging er heen en er bleek een Zambezihaai te zwemmen. We hebben alleen z’n vin gezien maar goed, wel spannend en ik ben heel erg benieuwd naar de haaien in Kaapstad. Vanaf de boot terug naar de bus trakteerde Rob Agnes en mij op een babyananas. Ze maken hem schoon zodat je hem als een lolly op kon eten. Heel zoet en heel lekker! Om 15.00 vertrokken naar Hluhluwe (spreek uit als slu-sluwie) ons laatste plaatsje in KwaZulu Natal. Echt een prachtige provincie, heuvelachtig, veel suikerrietvelden en ananasplantages. Op het terrein van onze lodge (Ezulwini Game Lodge) loopt ook wild. Gnoe’s , duikers, giraffen en heel veel vogels. Ook is hier een ananasplantage. Je kon ook een pina colada bestellen maar dat ging even niet door… De rum was aanwezig, de cream ook maar geen ananassap! WAAAAAT?? We zitten op een ananasplantage???? O, de squeez-machine was kapot… RAAR! Nog even gaan lopen met Agnes of we nog wat konden spotten maar we kwamen niet verder als een duikertje. Eten was heerlijk en we kregen weer een buitje regen… Om 21.45 gaan slapen.

• 20 Februari 2015 - 11:07

Nelleke: