Zuid-Afrika deel 5 25-02 t/m 28-02 2015 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van mariekeh - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika deel 5 25-02 t/m 28-02 2015 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van mariekeh - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika deel 5 25-02 t/m 28-02 2015

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg

03 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 16 25-02-15
Om 8.00 de bus in waar Yvonne ons om 7.30 kwam vertellen dat de bus echt weg zou rijden als we er niet zouden zijn... Waar dit gestress vandaan komt weet ik niet maar ze wil zeker op tijd weer in haar eigen huisje zijn. De route is mooi met eerst de sloppenwijken van Kaapstad, natuurlijk ver buiten de stad, en toen de wijnvelden. Veel Nederlandse namen natuurlijk maar we gingen eerst naar het plaatsje Stellenbosch. Met Agnes in een kerk geweest waar net een orgelspeelster bezig was met een celliste. Prachtig! Nog even naar het winkeltje 'Ome sammies winkeltje' wat met recht een winkel van sinkel is. Pate gekocht van Wildebeest en Steenbok en een echte dropveter. Dat is soms het enige waar ik heimwee van kan krijgen!
Nu naar het landgoed Fairview midden in het druivenlandschap. Mooie omgeving en ze stan bekend natuurlijk om hun wijnen maar ook om de kaas. Ze houden zelf koeien en geiten. Voor 30 rand (nog geen knaak) mochten we 6 wijnen proeven met een blokje kaas erbij. Vond dat het erg werd afgeraffeld en had ook wel gedacht dat we een rondleiding zouden krijgen maar helaas. Je kon natuurlijk wel naar het winkeltje! Ook was er een restaurant waar ik een echt heerlijk broodje ham met honingsaus had. Nu weer terug naar het hotel waar Pim, BeautyKees, SnorrenKees en ik zich bij het hotel lieten afzetten terwijl de rest al naar het Waterfront ging. Het is hun laatste dag en de kamer moesten ze vanmorgen al uit maar ik gelukkig niet. Ff zitten schrijven en wat gedronken met SnorrenKees en toen om 16.00 met Pim de taxi naar het Waterfront genomen om Agnes en Karen daar te ontmoeten voor onze helikoptervlucht!! Wat spannend! Ruim op tijd waren we er en tot mijn geluk mocht ik voorin naast de piloot. Waarschijnlijk om hetzelfde postuur. Nardy had al gezegd dat ik moest proberen voorin te zitten omdat je dan het beste zicht hebt maar dat heb je niet voor het zeggen... Weer geluk want het was zo gaaf! Vanaf de tafelberg kan je wel alle kanten van de stad zien maar dan heb je nog geen idee hoe groot het nou echt is... We vlogen ongeveer een half uur o.a. naar Houtbay, Falsebay, vlak langs de tafelberg met zijn eigen wolk die er ook weer de hele dag was en over de eerste wijnlandgoederen van Kaapstad. Echt geweldig!! Gisteren had het nog erg gewaaid maar daar hadden we vandaag geen last van. Na de landing zaten we helemaal vol met adrenaline en zijn we van arremoede maar champagne gaan drinken. Je moet toch wat! En tweede kon ook nog wel en een kwartiertje te laat sloten we ons weer bij de groep aan in restaurant Karibu voor het afscheidsdiner. Lotte en Nardy stonden ons al op te wachten en het was wel jammer dat het onze laatste uren samen waren. Na een skewer (kebab) met braaivlees kwam er nu toch echt een eind aan en Nardy had een mooi gedicht gemaakt voor Yvonne wat ze heel mooi voordroeg. Hierna kregen we nog een speech van Yvonne terug van hoe leuk ze onze groep vond waar eigenlijk niets is voorgevallen en zij ook een leuke tijd heeft gehad. Harry en ik werden bij het hotel afgezet en na een hanjes en kussen ging de bus er met mijn medereizigers vandoor... Nog even in mijn eentje zitten nagenieten op het terras met een Castle en dan naar bed want morgen ga ik zwemmen met haaien. Kreeg al een vraag van mijn zusje Arianne waar de dolfijnen zijn gebleven...

Dag 17 26-02-15
Vandaag is een dag waar ik lang naar heb uitgekeken. Zwemmen met haaien. Om 7.00 was ik al wakker, eigenlijk al 3x eerder want dit hotel is erg gehorig en als mensen om 4 uur 's nachts weg gaan praten ze gewoon alsof iedereen al net zo wakker is als zij zelf... Eikels! Relaxed aan het ontbijt met mijn boek en Harry niet gezien dus spullen gepakt en naar de hal om te wachten op mijn pickup naar Ganzbay waar het allemaal moet gebeuren. Er zat een wat ouder Engels stel en een Braziliaans koppel in het busje en we haalden nog een frans gezin op die niet eens de mkoeite nam om even gedag te zeggen. Franse arrogantie?? Die wordt nog wel afgestraft haha! De rit van 2 uur heen was prachtig langs wijnvelden, maisvelden en appel-en perenboomgaarden. Na aankomst konden we betalen en moesten we weer papieren invullen dat zij absoluut niet aansprakelijk zijn blabla. Nu naar het volgende wachthuis want de boot met de morgenshift was nog niet terug. Na een zeer karige lunch (bakje yoghurt, banaan en een muffe muffin) wat niet heel erg uitmaakte aangezien ik niet zo'n honger had en een paar keer aan Arianne had gedacht over dolfijnen enzo... WHAT WAS I THINKING! Normaal nooit zo'n last van zenuwen maar nu begon het toch wel te kriebelen. Eindelijk kwam de boot terug en konden wij er op. Na zo'n 20 minuten varen kwamen we bij de kooi die daar in het water lag. Het was er zo'n 10 meter diep en de schipper zei dat we nu moesten wachten want ze zouden straks wel komen. Kon tussen nu en een uur zo ver zijn. Nou ja, na 3 minuten kwamen er 2. Ze hadden allemaal vissekoppen en ingewanden overboord gekiept dus uiteraard blijven ze dan geen uur wachten! Mooi! Iedreen kreeg een wetsuit en dat is wel een crime zo'n strak en warm ding maar aangezien het water hier van de Atlantic komt is het maar 12 graden. data hou je niet lang vol zonder pak. Wat grappig is is dat het water hier in de zomer kouder is dan in de winter omdat er hier nu ook smeltwater van Antartica in het water wordt gemengd. Een heel stuk naar het oosten, vanaf Durban zeg maar heb je water van de Indische oceaan en dat is meteen een heel stuk warmer. De kooi was wat smaller dan ik had gedacht en er konden 7 mensen per keer in. Iedereen mocht er zo'n kwartier tot 20 minuten in afhankelijk van de haaien die vlak voorbij zwemmen. De schipper heeft een lang touw met een vissenkop eraan die hij vlak voor de kooi gooit om de haaien te lokken. Helaas was het water troebel en eigenlijk net iets te koud want de haaien waren ook een beetje sloom. Ik zag al snel dat het vanaf dek veel beter was te zien maar ik ga toch! Ik was de laatste die er in ging en had al wat gemene kwallen gezien en nu zat ik ook nog eens uiterst links in de kooi met niemand naast me. Aan de ene kant goed omdat je dan geen last van iemand hebt maar vond mezelf ook wel een beetje weinig beschermd aan die rechterkant!!! Nou ja boeien! Dit is toch een eenmalig iets wat je waarschijnlijk nooit meer doet! Het kan alleen nog hier en in Durban en ook nog in Florida maar in Australie schijnen ze er mee te zijn opgehouden. Ik weet niet of dit waar is of dat het een verkooppraatje was. Affijn, je zit dus in de kooi en als er dan een haai komt roept de schipper down, down, down!! Van de kick weet je eigenlijk niet eens waar je precies moet kijken en van welke kant hij komt en dat je gewoon je adem in moet houden en je geen snorkel hebt helpt ook niet maar zag toch een paar keer een schim voorbij komen. Van de vis/aaslucht, de zon en het schommelen van de boot hing er nu een meisje over de reling en goh wat vervelend, ook de fransoos met al zijn bravoure zag helemaal groen! Na een uur of twee waren we terug aan land en kregen we warme soep met stokbrood. Ging er best in maar een biertje hoef ik nog niet! Hierna kregen we de film te zien van onze trip en die heb ik wel gekocht want van de foto's is denk ik niet veel gekomen. Na de terugtocht heb ik me bij het Waterfront af laten zetten voor eerst nog wat souvenirs en daarna een lekkere steak en een wijntje met uitzicht op de tafelberg. Morgen de laatste dag!

Dag 18 27-02-15
Jemig, wil echt nog niet weg maar het zit erop. vanavond om 20.30 worden harry en ik weer opgehaald voor onze vlucht van 0.25 naar Amsterdam. Na het ontbijt waar ik onze buschauffeur weer tegen kwam die alweer een nieuwe groep kwam halen mijn koffer ingepakt en om 11.00 uitgechecked. Zolang ik niet uitlog heb ik nog steeds internet en heb ik mijn boek uitgelezen. Scheelt weer wat ruimte en gewicht! Om 13.00 maar op pad gegaan naar de hop on hop off bus. Eerst een pizza en toen de lange blauwe route genomen. Deze gaat langs het oude gedeelte van Kaapstad bij de universiteit, de wijnlandgoederen en de botanische tuin. Ook weer lang Houtbay en Falsebay. Wat een prachtige stad is dit toch. Het kan er vaak hard waaien maar dat houd ook de lucht heel schoon. Ik vond het geweldig in het oosten in de bush en zag er toen wel tegenop om naar een stad te gaan maar ook hier heb ik van genoten! Om 19.00 weer bij het hotel om te douchen en weer eens een lange broek aan te doen en nog een paar biertjes met Harry te drinken. Ik zie nog steeds niet wat een meiske van 6 met een bierdopje aan een leren veter moet maar de gedachte is goed... Op tijd werden we opgehaald en kregen we nog een gratis rondje door de nachtelijke stad om nog 2 Nederlandse meiden op te halen. Op het vliegveld ben ik mijn eigen gang maar weer gegaan en nog wat gegeten en door de winkeltjes getrokken en gelukkig vertrokken we op tijd. lekker bij het raam en niemand die naast me wilde praten. gelukkig! na zo'n 2 uur slapen en het eten gemist werd ik wakker van een snurker achter me en een jankend kind voor me. Damn! Muziek opgezet en toen toch weer in slaap gevallen waar ik om 7.00!!! wakker werd en de vlucht van 11 uur nog maar zo'n 4 uur duurde. Uiteindelijk kwamen we een half uur te vroeg aan maar het koffers wachten duurde weer lang! 6 bagagebanden leeg en dan zit je samen met een vlucht uit Indonesie waar waarschijnlijk iedereen alleen transfer had want de bagage werd er niet afgehaald zodat onze koffers er maar mondjesmaat opkwamen. Nu was me al vaker opgevallen dat als je het tegenwoordig hebt over een apenland Nederland dichter in de buurt komt dan Zuid-Afrika. Het was de mooiste reis die ik met Fox gemaakt heb terwijl ik er toch al wat mooie heb opzitten. De mensen waren fantastisch, Yvonne onze gids, de natuur en de dieren die zich zo mooi aan ons hebben laten zien en ook het eten en de drank waren uitstekend!! Bedankt pa voor het brengen, Nelleke, Daan, Anna en Chris voor het halen, mijn medereizigers voor alle lol en jullie lezers voor het meeleven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1533
Totaal aantal bezoekers 13708

Voorgaande reizen:

10 Februari 2015 - 28 Februari 2015

Zuid-Afrika

16 December 2013 - 01 Maart 2014

Kruidenreis Rotterdam - Singapore

12 April 2011 - 28 April 2011

Javan en Bali april 2011

Landen bezocht: