Suezkanaal - Oman - Reisverslag uit Şalālah, Oman van mariekeh - WaarBenJij.nu Suezkanaal - Oman - Reisverslag uit Şalālah, Oman van mariekeh - WaarBenJij.nu

Suezkanaal - Oman

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2014 | Oman, Şalālah

Vandaag de 28e zijn er al weer 3 weken voorbij maar we zijn nog lang niet op de helft. We zijn ook 3 tijdzones verder dan in NL. We hebben bijna de hele dag moeten wachten totdat we het Suezkanaal in konden. Dit kost 336.000 euro per keer!! Dat moet in konvooi en we moeten ook wachten tot de schepen van de Rode zee naar de Middellandse zee eruit zijn omdat het te smal is om 2-richtingsverkeer te hebben voor de grote schepen van tegenwoordig. Er voeren idd een paar kanjers van de Maersk en de Hapag-Lloyd voorbij. Echt gigantisch!

We moeten ’s nachts, totdat we de Golf van Aden voorbij zijn, varen met zo min mogelijk licht zodat we piratenbootjes kunnen zien aankomen. Ook zijn er brandslangen gericht op zee gericht maar of die veel helpen? We varen 22 knopen terwijl we er normaal 16 ofzo varen. Topsnelheid voor de MS Rotterdam is 25 knopen en dit is behalve het vlaggenschip van de HAL ook het snelste schip van de tegenwoordige vloot. Er is nog nooit een schip geënterd dat harder voer dan 16 knopen en ook de zee is vrij ruig nu voor kleine bootjes, windkracht 5. Ik denk dat het allemaal show is voor de Amerikanen aan boord want ik denk dat schepen met meer dan 20 man aan boord zijn niet echt interessant zijn.

We zijn vandaag aangekomen in Salalah, Oman maar het is hier net een kleine Maasvlakte in de woestijn. De stad ligt op 23 km en het kost 80 euro om er heen te gaan met een taxi. Dacht dat wij in NL duur waren! Je kan dus wel op eigen houtje gaan maar bij de presentatie over Oman zei de host dat het mogelijk is dat je op de terugweg wordt gedwongen om het dubbele te betalen anders kan je er uitgezet worden midden in de woestijn. Maar er zijn nog genoeg excursies te boeken via de HAL zelf. Krijg de pleuris! Je weet niet wat waar is maar het risico neem ik maar niet dus blijf wel op het schip en in de terminal. Vind ik ook niet erg want er is nog zat te doen en hier is vooral zand. Ik denk ook dat ze hier alleen aanleggen omdat we al 6 zeedagen hebben gehad en een hoop mensen weer grond onder hun voeten willen voelen… In Muscat is er wel weer een hop-on hop-off bus dus daar ga ik wel weer aan land. Ook moet je hier weer helemaal bedekt lopen met een tapijt op mijn hoofd en dat is niets voor mij…

Het is ’s avonds na 23.00 bijna uitgestorven op het schip dus dat is wel jammer. Ik ken nu alle 25 barkeepers en muzikanten bij naam en zij mij dus dat is dan wel weer gezellig. Als het kraaiennest verder leeg is kan AC/DC, Moterhead, Metallica enz aan. Wat de hutstewards met handdoeken doen doen zij met servetten en papier (origami) dus heb al wat leuke dingen verzamelt. Een roos, een hart, een tulp en een pinguïn dus weer een hobby voor op het schip. De hotelmanager komt trouwens uit B’hoek en heet Mike Mahn. We hebben blijkbaar heel wat gezamenlijke vrienden/ kennissen.

Vanaf gisteren mogen we blijkbaar ook niet meer roken op dek 3 dus had ik mijn Lanaihut beter niet kunnen nemen. ’s Ochtends om 5.45 staan ze het raam af te spuiten met een brandslang… ook lopen er heel de dag van die ouwe gebouwen voorbij die ineens sportief gaan doen. Skwiek skwiek met fluoriserende groene schoenen over het dek zodat je ze al van de andere kant van het dek hoort aankomen…

Pap, bedankt voor de tijdschriften! Ze vinden gretig aftrek hier en we ruilen. Verder heb ik niet echt veel tijd om te lezen. Om 11.00 is er elke dag, tenminste afgelopen week een lezing van een uur van prof. Joe Daley over bv navigeren in 1700-1800, Over de 7 emiraten rond de perzische golf (Iran niet) en 1 over de USS Pueblo waar wat gebeurd is in Noord-Korea dat onder het tapijt is geveegd door de regering. Google zelf maar...
's Middags kan je aan de high tea maar ik ga liever op de ipad, ouwehoeren op het rokersdek of naar een cursus windows 8. Heb geleerd hoe je filmpjes kan maken met je foto's maar daar heb ik een snellere pc voor nodig dan wat ik nu bij me heb.
's Avonds is er een show maar die lopen erg uiteen. Een mimespeler (wel goed maar ik hou er niet van) maar ook bv een muzikant die allerlei instrumenten bespeelde waaronder een panfluit. Was wel heel gaaf en die kreeg ook een staande ovatie. Gisteren opera-achtig en daar kreeg ik hartkloppingen van. Lag niet aan haar hoor!
Ook hebben we bij de Mix-bar George Adams, een gitarist uit Boston die nummers speelt van de jaren 60-70. Die speelt tot 21.00 en dan hebben we Stryker. Hij is een vriend van Rene Froger en doet wel eens wat bij de toppers. Het is wel jammer voor hen dat het publiek niet echt aandachtig is. Tot Athene was het een stuk drukker aan de bar!

Op CNN zag ik dat er een schip in de Caribean is die 2 dagen eerder terug gaat door het NOROvirus maar daar hebben we hier gelukkig (nog) geen last van. Je krijgt steeds een klodder alcohol om je handen mee in te wrijven dus het komt wel goed tot zowiezo India. Wat je daar kan oplopen is het volgende avontuur!

  • 28 Januari 2014 - 12:40

    Cees Huurman:

    Marieke bedankt dat je ons op de hoogte houdt.
    Veel plezier en goede reis.

  • 28 Januari 2014 - 12:45

    Nelleke:

    Leuk om weer van je te lezen!

  • 28 Januari 2014 - 12:57

    Koen En Joke:

    Hoi Marieke, fijn dat het goed met je gaat. En wat zie je toch veel op zòn reis.
    We vinden het heel erg leuk dat we op deze manier een beetje met jou mee kunnen genieten.
    Liefs Koen en Joke

  • 28 Januari 2014 - 13:56

    Ed.post:

    Marieke,
    Wat een leuk reisverslag weer. Zit er iedere keer naar uit te kijken
    Wat een ervaringen doe je op hè . Geniet er maar van.
    x. Ed Post

  • 28 Januari 2014 - 16:19

    Joke Booij:

    Leuk hoor het verslag hoe het met je gaat ,super gaaf lekker genieten je ben al ver over de helft.
    groetjes ook van Frits natuurlijk xx

  • 28 Januari 2014 - 23:12

    Yvonne Berkien:

    Heerlijk om weer wat van je te lezen ( horen)....Wat een belevenissen! Je schrijft makkelijk en plezierig. Een genot om het allemaal te lezen. Net of ik er zelf bij ben. ( hoog inbeeldingsvermogen)... Gaaf dat je heel veel barkeepers tot je kennissenkring hebt op genomen. Ik wil wel een workshop servetje vouwen. Super! Beetje jammer dat dan zo'n uitje met gevolgen gepaard kan gaan. Doe dan maar lekker niet mee. Hey Toppertje.....tot snel weer! GENIET!!!!! Liefs ons! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oman, Şalālah

Kruidenreis Rotterdam - Singapore

51 dagen cruisen met de MS Rotterdam

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2014

Singapore AirPort

24 Februari 2014

Terug naar Singapore

19 Februari 2014

Lombok Indonesie

14 Februari 2014

Singapore

10 Februari 2014

Marmagao India - Phuket Thailand
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 13703

Voorgaande reizen:

10 Februari 2015 - 28 Februari 2015

Zuid-Afrika

16 December 2013 - 01 Maart 2014

Kruidenreis Rotterdam - Singapore

12 April 2011 - 28 April 2011

Javan en Bali april 2011

Landen bezocht: